خوش آمديد.

 

 

ادامه نوشته

مراحل تشکیل فسیل :

مراحل تشکیل فسیل :
1. جاندار می میرد.
2. به پایین دریا میان رسوبات می افتد
3. طی چندین سال قسمت های نرم بدن جاندار از بین می رود.
4. قسمت های سخت آن تبدیل به فسیل می شود.
فسیل ها در دریا ها با رفتن در رسوبات دریا اتفاق می افتد. مراحلش 1- جاندار بمیرد 2- در کف رسوبات دریا بیوفتد و تحت هیچ شرایطی مثلا خورده شدن توسط جاندار دیگری و.... صورت نگیرد 3- با گذشت زمان و گذشتن طی میلیون ها سال ها قسمت های نرم از بین بروند 4- قسمت های سخت در کف رسوبات مانند قالبگیر عمل کنند و شکل خود را به رسوبات بگذارند.
فسیل بیشتر در دریا اتفاق می افتد به دلیل اینکه وجود رسوبات روی آن قرار می گیرد
اما فسیل در خشکی هم داریم ولی تعداد آن بسیار کم هست مثل
وقتی یک حشره در شیره ی درخت می افتد و نمی تواند حرکت کند همان جا می ماند شیره های دیگر روی ان قرار می گیرد بعد از میلیون سالها به فسیل تبدیل می شود که به این سنگها ی فسیل شده در خشکی ( کهــــــربا ) می گویند .
یا در غارهای نمکی هم فسیل یافت می شود.

ادامه نوشته

کانون عدسی همگرا و وگرا چگونه است؟

کانون عدسی همگرا چگونه است؟

کانون عدسی محدب، نقطه‌ای است که پرتوهای نوری به موازات محور اصلی در آن جمع می‌شوند. فاصله لنز تا این نقطه را فاصله کانونی لنز می‌نامند.

کانون عدسی محدب

تصویر 8: کانون عدسی محدب

کانون عدسی واگرا چگونه است؟

کانون عدسی واگرا یا مقعر، نقطه‌ای است که به نظر می‌رسد پرتوهای موازی نور پس از عبور از عدسی از آن واگرا می‌شوند. فاصله لنز تا این نقطه را فاصله کانونی عدسی می‌نامند.

کانون عدسی واگرا

تصویر 9: کانون عدسی واگرا

فاصله کانونی یک عدسی به چه پارامترهایی بستگی دارد؟

فاصله کانونی اصلی لنزها به شاخص شکست شیشه، شعاع انحنای سطوح و محیطی که لنز در آن قرار دارد بستگی دارد و مقدار آن را می‌توان از معادله لنز یا عدسی محاسبه کرد.

کانون عدسی چه ویژگی‌هایی دارد؟

یکی از انرژی های مهم که در زندگی همه ما مهم است نور می باشد بدون نور همه جا تاریک و ما قادرنخواهیم بود جایی را مشاهده کنیم به همین دلیل برای اینکه جسمی دیده شود باید نور به جسم بتابد و بعد از باز تابش از سطح جسم به چشم ما باعث می شود تا ما جسم را ببینیم.

ادامه نوشته

واکنش جوش شیرین و سرکه

آنچه نیاز دارید

جوش شیرین

لیوان با لبه‌ی بلند

سرکه

شرح آزمایش

مقداری جوش شیرین در ظرف یا لیوان با لبه‌ی بلند بریزید.

سپس مقداری سرکه را به لیوان اضافه کنید

ادامه نوشته

شعر با خشونت هرگز وحید امینایی

«بچه ها لال شوید» ، بی ادب ها ساکت
سخت آشفته و غمگین بودم ، به خودم می گفتم
« بچه ها تنبل و بد اخلاقند » دست کم می گیرند
درس و مشق خود را
باید امروز یکی را بزنم ، اخم کنم ، و نخندم اصلاً
تا بترسند از من و حسابی ببرند .
***********************
خط کشی آوردم ، در هوا چرخاندم ،
چشم ها در پی چوب تنبیه هر طرف می غلطید
« مشق ها را بگذارید جلو ، زود معطل نکنید »
اولی کامل بود ، خوب ، دومی بد خط بود ، بر سرش داد زدم ،
سومی می لرزید ، خوب گیر آوردم
صید در دام افتاد و به چنگ آمد زود
*********************
دفتر مشق «حسن »گم شده بود
این طرف ، آن طرف نیمکتش را می گشت
تو کجایی بچه ؟ بله آقا اینجا ، همچنان می لرزید
«پاک تنبل شده ای بچه ی بد »
«به خدا دفتر من گم شده آقا همه شاهد هستند»
ما نوشتیم آقا
باز کن دستت را ، خط کشم بالا رفت ، خواستم بر کف دستش
بزنم ، او تقلا می کرد ، چوب پایین آمد
ناله ی سختی کرد چون نگاهش کردم ،
گوشه ی صورت او قرمز بود ،
هق هقی کرد و سپس ساکت شد ، همچنان می گریید
مثل شمعی آرام ، بی خروش و ناله
************************
ناگهان «حمدالله» در کنارم خم شد
زیر یک میز ، کنار دیوار ، دفتری پیدا کرد
گفت آقا اینهاش ، دفتر مشق حسن
چون نگاهش کردم خوش خط و عالی بود
غرق در شرم و خجالت گشتم
جای آن چوب ستم بر دلم آتش زد
سرخی گونه ی او به کبودی گروید
************************
صبح فردا دیدم که حسن با پدرش ، با یکی مرد دگر
سوی من می آیند ، خجل و شرم زده ، دل نگران
منتظر ماندم من تا که حرفی بزنند ، شکوه ای یا گله ای
یا که دعوا شاید ، سخت در اندیشه ی آنها بودم
پدرش بعد سلام، گفت :«لطفی بکنید، وحسن را بسپاریدبه ما»
گفتمش چی شده آقا رحمان ؟
گفت : « این خنگ خدا وقتی از مدرسه برمی گشته
به زمین افتاده بچه ی سر به هوا ، یا که دعوا کرده
قصه ای ساخته است ، زیر ابرو و کنار چشمش متورم شده !
درد سختی دارد ، می بریمش دکتر با اجازه آقا
*************************
چشمم افتاد به چشم کودک
غرق اندوه و تاثر گشتم
من شرمنده معلم بودم
لیک این کودک خرد و کوچک
این چنین درس بزرگی می داد
بی کتاب و دفتر
من چه کوچک بودم
او چه اندازه بزرگ
به پدر نیز نگفت
آنچه من از سر خشم بر سرش آوردم
***************************
عیب کار از خود من بود و نمی دانستم
من از آنروز « معلم » شده ام
بعد از آن هم دیگر در کلاس درسم
نه کسی بد اخلاق
نه یکی تنبل بود
همه ساکت بودند ، تا حدود امکان
درس هم می خواندند
***************************
او به من یاد آورد
این کلام از مولا (ع)
که به هنگام خشم
«نه به فکرم تصمیم »
«نه به لب دستوری »
«نه کنم تنبیهی »
یا چرا اصلاً من
عصبانی باشم ؟
با محبت شاید
گرهی بگشاییم با خشونت هرگز !

ادامه نوشته

آزمایش (عصای فرعون) تغییر شیمیایی

آزمایش واکنش جوش شیرین و شکر در برابر حرارت (عصای فرعون)

زمانی که جوش شیرین گرما دریافت می کند، گاز دی اکسید کربن تولید می‌کند و شکر بعد از سوختن به کربنات تبدیل می شود . فشار ناشی از گاز دی اکسید کربن تولید شده به وسیله‌ی جوش شیرین، کربنات را به خارج از ظرف پر از ماسه هل می دهد و به این ترتیب مارهای سیاه را تولید می کند.

شرح آزمایش :

آزمایش مار سیاه

آنچه نیاز دارید

40 گرم شکر

10 گرم جوش شیرین

ماسه

مایع اشتعال زا مانند بنزین زیپو

فندک یا کبریت

ظرف گلدان یا ظرف شیرینی پزی

شرح آزمایش

10 گرم جوش شیرین را با 40 گرم شکر مخلوط کنید و به وسیله‌ی قاشق به هم بزنید.


ماسه‌ را داخل ظرف گلدان یا ظرف شیرینی پزی بریزید و مقداری مایع اشتعال زا روی ماسه بریزید. طوری که انگار ماسه مرطوب شده است.

مخلوط جوش شیرین و شکر را روی ماسه بریزید. و به وسیله ی فندک این مخلوط را مشتعل کنید چه مشاهده می‌کنید؟

آنچه اتفاق می افتد...

زمانی که جوش شیرین گرما دریافت می کند، گاز دی اکسید کربن تولید می‌کند و شکر بعد از سوختن به کربنات تبدیل می شود . فشار ناشی از گاز دی اکسید کربن تولید شده به وسیله‌ی جوش شیرین، کربنات را به خارج از ظرف پر از ماسه هل می دهد و به این ترتیب مارهای سیاه را تولید می کند.

چرارنگین کمان بصورت کمان دیده می شود؟

چرارنگین کمان بصورت کمان دیده می شود؟

اولین کسی که به طور جدی در باره این مسئله مطالعه کرد رنه دکارت بود . قبل از دکارت کسانی مانند قطب الدین شیرازی یا تیودوریک در این باره تحقیق کرده بودند . دکارت با توجه به قوانین شکست همزمان ولی به طور جداگانه از اسنل ( بنیان گذار اصلی قوانین شکست و بازتاب ) به شرح رنگین کمان پرداخت و در سال ۱۶۳۷ نتایج خود را منتشر کرد .

ادامه نوشته

کلماتت هم خانواده و ریشه کلمات

کلمات خانواده 🔽🔽🔽🔽
به کلمه هایی می گویند که از یک ریشه گرفته شده باشند و حروف اصلی آن کلمه در کلمه های هم خانواده اش به ترتیب پشت سر هم بیاید. هم چنین کلمه های هم خانواده از نظر معنی نیز به هم نزدیک هستند.و اغلب بر وزن فاعل ، مفعول، فعل، افعال ، فعیل ، تفعیل، مفاعله و ... هستند.

( ج م ع) جامع - مجموع - جمع - اجماع - جمیع - تجمیع - تجمع - جامعه - جمعه - جماعت

( س ج د) ساجد - سجده - سجود - سجاد - مسجد - مساجد

( ن ظ م) ناظم - منظوم - نظم - تنظیم - منظم - نظام

( ع ل م ) عالم - معلوم - علم - اعلام - علیم - تعلیم - معلم

( ع م ل ) عامل - معمول - عمل - اعمال - معامله - تعامل - اعمال - عوامل - عملیات

( د ر س ) تدریس - مدرس - مدرسه - ادریس - دروس - درس

حفظ - حافظ - حفاظت - محفوظ - محافظت - حفاظ - محافظ - حافظه - حافظیه

اعتدال - معتدل - تعدیل - متعادل - معدل - عدل - عدالت

صادق - مصدق - صداقت - تصدیق - صدق - مصادیق - صدقه

توجه :در زبان فارسی باید بن ماضی و بن مضارع را ملاک هم خانواده بودن قرار داد کلماتی که بن ماضی و بن مضارع آن ها یکسان هستند هم خانواده هستند .

مانند :روان /رفتار/روش/رفته /رونده
بن ماضی این کلمه ها (رفت)است بن مضارع آن ها (رو)می باشد.و هر دو از مصدر ((رفتن ))ساخته شده اند
مثال :کلمه های دیدار/بینا /بینش /بیننده /بینش/دیده /بیننده هم خانواده هستنذ|چون بن ماضی ((دید))و بن مضارع((بین))در این کلمه ها یکسان است و از مصدر(( دیدن))ساخته شده است

از شرایط هم خانواده بودن این است که حروف اصلی در کلمات مشابه باشند .
لطفا نگویید سه حرف اصلی .چون بعضی جاها دچار استثنا میشوید و پاسخ گویی برای بچه ها سخته.
مثل کلمه خط که با خطوط هم خانواده است.
حق که با محقق و حقوق و حقیقت م خانواده است.
البته که این سه حرف اصلی در حق .... ح ،ق،ق است و در خط ...‌خ،ط،ط ...اما دانش آموز فقط دو حرف میبینه.

شرط بعدی علاوه بر داشتن حروف شیبه به هم این است که ترتیب حروف در کلمات هم خانواده رعایت شود.

مثلا... علم و عمل ... دارای حروف مشابه هستند اما ترتیب رعایت نشده.

شرط سوم داشتن معنی شبیه هم است.
اگر دو شرط بالا رعایت شود و کلمات از نظر معنی مشابه نباشند هم خانواده نیستند.

حاکم و حکیم
شرط اول و دوم رو دارند اما حکیم از ریشه حکما و به معنی دانایی است .با حکمت و حکما هم خانواده است.
حاکم از ریشه حکم با کلمات محکوم ،حکم،محاکمه،حکومت،محکمه،
تحکم،احکام هم خانواده است.

ادامه نوشته

انواع پرسشها در آموزش علوم

آپلود عکسآپلود عکسآپلود عکسآپلود عکسآپلود عکسآپلود عکسآپلود عکسآپلود عکسآپلود عکس

کاربرگ رنگ‌آمیزی خورشید خندان

6 کاربرگ رنگـآمیزی خورشید

برای دیدن بقیه تصاویر ادامه مطلب رو مشاهده کنید

ادامه نوشته

هوش شناختی یا هوش هیجانی! کدامیک مهمترند؟

هوش شناختی یا هوش هیجانی! کدامیک مهمترند؟

▪️در مورد انواع هوش ، زیاد نوشته اند و زیاد خوانده ایم. اما آنچه در دو دهه اخیر در مورد هوش هیجانی ادعا می شود ادعائی هیجان انگیز است. دانیل گولمن که از برجسته ترین معرف ها و مروجین هوش هیجانی است می گوید:
🔹هشتاد و پنج درصد علت تمایز بین دو دسته مدیران عالی و مدیران متوسط به میزان هوش هیجانی آنها بستگی دارد.
🔸هوش هیجانی دو برابر هوش شناختی در موفقیت و اثربخشی مدیران موثر است.

هوش هیجانی یعنی اینکه ما بتوانیم:
1⃣هیجانات خود را درست و بموقع بفهمیم و نسبت به آنها وقوف و شناخت داشته باشیم.
2⃣روی هیجانات خود کنترل داشته باشیم و بتوانیم آنها را درست و بموقع ابراز کنیم و بکار بگیریم.
3⃣هیجانات دیگران را حتی گاهی بدون آنکه اظهار شوند بفهمیم و بشناسیم.
4⃣روی هیجانات دیگران مدیریت و کنترل کنیم.
🔸همه آنچه در باره خویشتنداری، خونسردی، خودباوری، انگیزش، تیم سازی، اقناع و همراه سازی، تفاهم، مدیریت تعارض ... شنیده ایم به هوش هیجانی ارتباط دارد.
📚دانیل گولمن در کتاب ها و مقالاتش در این باره مژده ای هم به ما داده است و آن این است که هوش هیجانی به خلاف هوش شناختی ، حتی در سالهای بزرگسالی هم تا حدودی قابل یادگیری و تقویت کردن است.
🔸او روشی 22 مرحله ای برای آموختن و تکمیل این هوش را هم پیشنهاد کرده که آن را در کتاب " مدیریت بر خود و برنامه ریزی توسعه فردی " آورده ام.
🔹هوش هیجانی را جدی بگیریم. آن را یاد بگیریم و به طور موثر بکار ببریم چرا که موفقیت ما بویژه در تعاملات اجتماعی و سازمانی و مدیریتی تا حدود زیادی در گرو آن است.
دکتر بهزاد ابوالعلائی

اثرات و مزيت هاي تدریس مشاركتی 

✅اثرات و مزيت هاي تدریس مشاركتی
1 - جذاب شدن محيط كلاسي درس .
2 - خسته نشدن شاگردان در كلاس درس .
3 - تقويت روحيه مشاركتي و گروهي در شاگردان .
4 - افزايش حس اعتماد به نفس و جرات ورزي در شاگردان .
5 - احساس تعلق و وابستگي مثبت به كلاس درس و مدرسه از ناحيه شاگردان .

6 - تمرين و تقويت دموكراسي توسط شاگردان در خود .
7 - افزايش عمق يادگيري و موفقيت هاي تحصيلي در شاگردان .
8 - علاقه مند شدن شاگردان به معلمان و دبيران .
9 - شكل گيري و تقويت مهارت هاي اجتماعي و زندگي در شاگردان .
10 - شكل گيري عقايد در شاگردان توام با توسعه و تقويت مهارت هاي شنيداري و گفتاري .

حرفهايي كه ميزنيم

حرفهايي كه ميزنيم، دست دارند...!
دست های بلندی كه گاهی، گلويی را می فشارند و نفس فرد را می گيرند...!

حرف هايی كه ميزنيم، پا دارند...!
پاهای بزرگی كه گاهی جايشان را روی دلی می گذارند و برای هميشه می مانند...

حرف هايی كه ميزنيم، چشم دارند!
چشم های سياهی كه، گاهی به چشم های دیگران نگاه میكنند، و آنها را در شرمی بیکران فرو ميبرند...!
بیائیم امروز مراقب حرفهایی كه ميزنيم باشيم
زيرا
سنجیده سخن گفتن از سکوت هم دشوار تر است...!

سلام بر آل ياسين، سلام بر مهدي امتها و جامع تمام کلمات وحي الهي.

نام تو    حلاوت هر صبح جمعه است و حدیث تو ندبه ی آدینه ها. می گویند: چشم هایی هست که تو را می بینند؛ دل هایی هست که تو را می پرستند؛ پاهایی هست که با یاد تو دست افشان اند؛ دست   هایی هست که بر مهر تو پای می فشارند. می گویند: تو از همه ی پدرها مهربان تری. می گویند: هر اشکی که از چشم یتیمی جدا می شود، بر دامان مهر تو می نشیند. می گویند... می گویند:

           تو نیز گریانی!

ای باغ   آرزوهای من!  مرا ببخش که آداب نجوا نمی دانم. مرا ببخش که در پرده ی خیالم، رشته ی کلمات، سر رشته ی خود را ازکف داده اند، و نه ازاین رشته سرمی تابند و نه و نه سر رشته را

           می یابند.

ای همه ی آرزوهایم! من اگر مشتی گناه و شقاوتم، دلم را چه می کنی؟ با چشم هایم که یک دریا گریسته اند، چه می کنی؟ با سینه ام که شرحه شرحه ی فراق است، چه خواهی کرد؟

              به ندبه های من که در هر صبح غیبت، از آسمان دلتنگی هایم، فرو می آیند، چگونه خواهی کرد نگاه؟

می دانم که تو نیز با گریه عقد برادری بسته ای و حرمت آن را نیک پاس می داری. می دانم که تو زبان ندبه را بیشتر از هر زبان دیگری دوست می داری. می دانم که تو جمعه ها را خوب می شناسی و هر عصر آدینه خود در گوشه ای نشسته ای.

ادامه نوشته

#معنای اسم سوره های قرآن کریم

🌺 معنای اسم سوره های قرآن کریم🌺


1- فاتحه👈گشاينده
2- بقره👈گاو ماده
3- آل عمران👈خانواده حضرت عمران علیه السلام
4- نساء👈زنان
5- مائده👈سفره و خوان غذا
6- انعام👈احشام و چهار پايان
7- اعراف👈جائى است ميان بهشت و جهنم
8- انفال👈منابع و ثروت هاى عمومى در طبيعت
9- توبه👈بازگشت
10- يونس👈نام يكى از پيامبران
11- هود👈نام يكى از پيامبران
12- يوسف👈نام يكى از پيامبران
13- رعد👈غرش آسمان و ابر
14- ابراهيم👈نام يكى از انبياء
15- حجر👈نام سرزمين قوم ثمود
16- نحل👈زنبور عسل
17- اسراء👈حركت شبانه

ادامه نوشته

#داستان_تقریب

🔴🔴 #داستان_تقریب 

⛷ در یک سرزمین کوهستانی سه تا عدد به نام های ۲۳، ۲۵ و ۲۸ زندگی می کردند . یک روز تصمیم گرفتند به اسکی بروند . مسافت اسکی کردن آن ها از ایستگاه ۲۰ تا ایستگاه ۳۰ بود . 

آن ها در حال بازی کردن بودند که ناگهان طوفان شدیدی گرفت . هر کدام از عددها تصمیم گرفتند که سریع تر خود را  به نزدیک ترین ایستگاه برسانند . 

⛷عدد ۲۵ بالای قله بود . سرخورد و به ایستگاه ۳۰ رسید و نجات پیدا کرد .عدد ۲۳ در کولاک شدیدی گیر کرده بود و راه را گم کرده بود. او با خود فکر کرد چگونه می تواند خود را نجات دهد . با ترس به پشت سرش نگاه کرد و دید خیلی راه مانده تا به ایستگاه ۳۰ برسد . پس تصمیم گرفت به سمت ایستگاه ۲۰ اسکی کند تا سریع تر خود را نجات دهد . 

⛷ حالا تو بگو عدد ۲۸ به سمت کدام ایستگاه اسکی کند تا زودتر نجات پیدا کند ؟
گوش کن و بگو:

_ عدد ۲۵ بین کدام ایستگاه ها شروع به حرکت کرد ؟
_ عدد ۲۸ به سمت کدام ایستگاه اسکی کند تا زودتر نجات پیدا کند؟
_ اگر عدد ۴۴ بخواهد به اسکی برود بین کدام ایستگاه ها باید اسکی کند و به کدام ایستگاه نزدیک تر است ؟

ترکیب وصفی و ترکیب اضافی

#ترکیب ها دونوع میباشند
❇️1) ترکیب وصفی ( اسم + صفت ) 

❇️2) ترکیب اضافی ( اسم + اسم یا اسم یاضميرمنفصل) ضمیرمنفصل:من،تو،او،ما،شما،ایشان 

🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹

ادامه نوشته

قرقره ها

🌺 قرقره ثابت به یک نقطه وصل شده است و جابجا نمی شود بلکه فقط حول محور خود می چرخد 

قرقره ی ثابت مانند اهرم نوع اول است و موجب تغییر نیرو می شود 

تکیه گاه قرقره محور آن است و بازوی مقاوم و محرک شعاع های قرقره هستند 

مثل قرقره ای که برای بالا بردن پرچم استفاده می شود

🌺 قرقره متحرک حرکت می کند 
وقتی طناب از شیار قرقره رد می شود قرقره روی طناب حرکت می کند 

با کشیدن طناب به سمت بالا قرقره نیز به سمت بالا حرکت می کند 

قرقره متحرک مانند اهرم نوع دوم است و تغییر جهت نیرو نمی دهد افزایش نیرو دارد 
تکیه گاه آن شیار قرقره 
و قطر بازوی محرک 
و شعاع بازوی مقاوم است

مثل قرقره جرثقیل

روش های ابتکاری در آموزش جمله سازی

روش های ابتکاری در آموزش جمله سازی🌳🌳
 
مقدمه :
   در ابتدای دوره ی دبستان که هدف اصلی آن آموزش خواندن و نوشتن فآرسی پایه است،در کنار   درس های فارسی(خواندن) و املا ، درسی به نام «جمله نویسی» وجود دارد. هدف از ارایه ی این درس ایجاد توانایی اولیه ی نوشتن فعال در دانش آموزان است. در جمله سازی است که دانش آموزان می نوانند نخستین تجربیات خلاقیت نوشتاری را کسب کنند ، با عنوان جمله های خبری ، پرسشی ، امری ، تعجبی آشنا شوند ، جایگاه انواع مقوله های صرفی مثل : گروه اسمی ، ضمایر و ... را در ساخت جمله بیاموزند و قواعد نحوی موجود در زبان فارسی را به طور غیر مستقیم تجربه کنند.

1️⃣روش کارتی : 
در این روش که بیشتر به یک بازی پرهیجانی شباهت دارد ، دانش آموزان کلاس را به  گروه های 5،6،7 و ... نفره تقسیم نموده و کارت ها یا تکه کاغذهایی که قبلاً روی آن ها جملاتی را نوشته ایم، به افراد گروه ها می دهیم تا با آن کارت های کلمات روی میز خودشان جمله ای را ساخته و برای نمایش دادن به کنار تخته ی رنگی بیایند.


      حسن             در           کلاس           دوم             درس        می خواند          

2️⃣کلمه ی گمشده : 
روی تخته ی رنگی جمله ای را می نویسیم. یکی از بچه ها را انتخاب می کنیم تا پای تخته بیاید و جمله را بخواند و سپس از کلاس خارج شود. بعد از خارج شدن دانش آموز از کلاس یک یا دو کلمه از جمله را پاک می کنیم. از دانش آموزی که بیرون رفته است،می خواهیم که به کلاس بیاید و با دیدن جمله ی ناقص بگوید که چه کلمه یا کلمه هایی پاک شده است. به او به تعداد کلمه هایی که درست گفته است، امتیاز می دهیم. سایر بچه ها هم باید هنگام ورود دانش آموز به کلاس و گفتن جمله او را تشویق نمایند.

ادامه نوشته

#املای چند حسی فرنالد

👈املای چند حسی فرنالد

مراحل کار در این روش به صورت زیر است:

۱)به دانش آموز تصویر عینی کلمه را نشان میدهیم.(حس بینایی )

۲)سپس بعد از نشان دادن شکل نوشتاری میخواهیم که صورت نوشتاری کلمه را به خاطر بسپارد(حافظه دیداری).

۳) از دانش آموز میخواهیم که با صدای بلند کلمه را بگوید و بگوید در ابتدا و انتهای آن چه صدایی شنیده است (حس شنوایی ) 

۴) دانش آموز کلمه را با انگشت روی موکت، خاک یا هر جایی که حس لامسه را درگیر  میکند مینوسد.( حس لامسه )

۵) از دانش آموز میخواهیم کلمه را بنویسد و جمله سازی کندتا کلمه به شکل معنا داری در ذهن تثبیت شود.

نکات دستوری فارسی کلاس پنجم و ششم

کلمه ها از نظر ساختاری یا ساده هستند یا غیر ساده 

👈کلمه های ساده :
کلمه ای که فقط از یک قسمت تشکیل شده است 

👈کلمه های غیر ساده : 
کلمه ای که از چند قسمت ساخته شده است

کلمه های غیر ساده انواع گوناگون دارند 
الف ) مرکب : 
واژه هایی که بیشتر از یک جز دارند و تمام اجزای آن ها معنی دار هستند 
مداد + پاک + کن 
خوش + حال 

ب ) مشتق 
به واژه هایی که یک قسمت معنی دار و یک وند ( پیشوند، میانوند، پسوند ) دارند 
▪️پیشوند : به وند هایی که قبل از جز معنی دار باشند 
با + ادب 
ن+ سوز 
هم + نشین 
▪️میانوند : وند هایی که در بین کلمه های غیر ساده می آیند 
سر+تا+سر 
لب + ا+لب 
▪️پسوند : وندهایی که پس از جز معنی دار می آیند 
اصفهان + ی 
سبزه + زار 
آهن + گر
سرخ + ک
بچه + گانه 
باغ + چه 

ادامه نوشته

تفریح امروز ریاضی رو ببینید

تفریح امروز ریاضی رو ببینید😍

فکر کنید:🤔
1. در چه ماهی به دنیا آمده اید، عدد آن را بنویسید. مثلا برای فروردین 1 و برای اردیبهشت 2 و الی آخر.
2. آن را در 2 ضرب کنید.
3. عدد 4 را به ان اضافه کنید
4. عدد مرحله 3 را در 50 ضرب کنید.
5. سن خود را به عدد مرحله 4 اضافه کنید.
6. عدد 200 را از عدد مرحله 5 کم کنید.
7. به عدد مرحله 6 نگاه کنید. ماه تولد و سن شما در آن ظاهر شده است!!

فکر کنید:
1. سن خودتان را بنویسید.
2. آن را در 2 ضرب کنید.
3. عدد 5 را به ان اضافه کنید.
4. حاصل را در 50 ضرب کنید.
5. عددی کوچکتر از 50 را به عدد مرحله 4 اضافه کنید.
6. عدد 365 را از عدد مرحله 5 کم کنید.
7. عدد 115 را به عدد مرحله 6 اضافه کنید.
8. در عدد مرحله 7 عددی که به دست می آید. ارقام اولش سن شماست و ارقام بعدش، عددی است که در مرحله 5 به 50 اضافه کردید.!!

فکر کنید:
1. عددی را در نظر بگیرید.
2. آن را در 2 ضرب کنید.
3. عدد 1 را به ان اضافه کنید.
4. عدد حاصل را در 5 ضرب کنید.
5. به عدد مرحله 4 عدد 5 را اضافه کنید.
6. عدد مرحله 5 را در عدد 10 ضرب کنید

فکر کنید:
1. به عددی فکر کنید
2. به این عدد ، عدد بلافاصله بعدش را اضافه کنید.
3. به عدد مرحله 2، عدد 9 را اضافه کنید
4. عدد مرحله 3 را بر عدد 2 تقسیم کنید.
5. عددی را که در ابتدا فکر کرده بودید از عدد مرحله 4 کم کنید.
پاسخ: عدد شما 5 است!!

ادامه نوشته

سوال المپیادی

سوال المپیادی ⤵️

🔵کوچکترین عدد طبیعی که بتوان هم آن را بصورت مجموع ۹عدد طبیعی متوالی نوشت و هم بصورت مجموع ۱۰ عدد طبیعی متوالی ، چند است؟

☑️۴۵
☑️۵۵
☑️۱۰۰
☑️۱۳۵


🔵پاسخ سوال :۱۳۵

(۹+۱۰+۱۱+.....+۱۸)=۱۳۵
(۱۱+۱۲+۱۳+....+۱۹)=۱۳۵

تجزیه وتحلیل ابیات شعر شیر خدا

تجزیه وتحلیل بیت هفتمِ شیرخدا
عشق بازی که هم آغوش خطر خفت در خوابگه پیغمبر 
تعداد جمله ها...دوجمله (اگر این بیت رودرحالت کلی ودرارتباط بابیت های قبل وبعدش درنظر بگیریم،دوجمله خواهد داشت .یعنی علی آن عشق بازی است که هم آغوش خطر/خفت در خوابگه پیغمبر.امااگر این بیت را جداگانه مورد بررسی قرار دهیم ،یک جمله خواهد داشت؛زیرا تنها یک فعل دارد.
خطر وپیغمبر....قافیه
عشق بازی....نهاد
هم آغوش....قید
خوابگه....متمم
هم آغوش خطر،خوابگه پیغمبر...ترکیب اضافی
آرایه ها...تشخیص(در.مصراع اول،هم آغوش باخطر بودن ،یعنی شاعر به خطر جان بخشیده وآن را مانند انسانی هم آغوش حضرت علی(ع)ساخته است.
.تلمیح(درمصراع دوم شاعر به هجرت حصرت محمد(ص)از مکه به مدینه وخوابیدن حضرت علی(ع)دربستر پیامبر ،اشاره دارد.

ادامه نوشته
 
  BLOGFA.COM