کلاس پنجم - دبستان بیستون - تهرانپارس

دست نوشته های سپهر معتمدی

کلاس پنجم - دبستان بیستون - تهرانپارس

دست نوشته های سپهر معتمدی

کبوتر پیام‌رسان جنگ جهانی دوم


این کبوتر در دودکش یک خانه در «بلچینگلی» پیدا شده بود، خانه‌ای که قدمتش به قرن هفده میلادی برمی‌گشت، جسد کبوتر در سال ۱۹۸۲ پیدا شده بود، در این زمان صاحب جدید خانه «دیوید مارتین» تصمیم گرفته بود، دودکش خانه را احیا کند. او در آن زمان فکر می‌کرد، این کبوتر فقط یک کبوتر مسابقه‌ای معمولی است، چون کپسول قرمزرنگی را در جسد کبوتر پیدا کرده بود. این کپسول، حاوی یک پیام به اندازه کاغذ سیگار بود که به رمز نوشته شده بود.

اما تصور می‌شود که این پیام رمز که سه دهه توجه کسی را برنیانگیخته بود، حاوی اطلاعات حساسی بوده است، چرا که رمزنگاری آن پیچیده‌تر از پیام‌های مشابه دیگر صورت گرفته بود. در زمان جنگ جهانی دوم «بلچلی پارک» مرکزی برای رمزگشایی از پیام‌های فوق‌سری دولت‌های متحد بود.

با توجه به حلقه‌ آلومینیومی که روی پای کبوتر پیدا شده است، معلوم شده است که نام کبوتر ۴۰TW194 بوده است، عدد ۴۰ آغاز نام کبوتر، به سال تولد کبوتر اشاره دارند.

ما یقینا می‌دانیم که این کبوتر حامل پیام، در ششم ژوئن سال ۱۹۴۴ از فرانسه تحت اشغال متفقین، رها شده است، روزی که موسوم به روز D‌ است، در این روز حمله نهایی متفقین با حمله به ساحل نورماندی آغاز شد.

به دستور چرچیل در آن روز، سکوت رادیویی کامل رعایت می‌شد، بنابراین تعداد زیادی کبوتر در حین حمله در منطقه رها شدند تا به ژنرال‌های ارتشی در ساحل انگلیس نتیجه به دست‌آمده از طریق آنها اطلاع داده شود.

این کبوترها در پشت جبهه دشمن رها می‌شدند و مبارزان نیروهای مقاومت آنها را می‌گرفتند، پیام‌ها را به آنها الصاق می‌کردند و به سمت انگلیس می‌فرستادند.

جالب است بدانید که این پرنده‌های شجاع، نقش فعالی در جنگ جهانی دوم بازی کردند، تخمین زده می‌شود که مجموعا ۲۵۰ هزار کبوتر بین سال ۱۹۴۳ تا ۱۹۴۹ آموزش داده شدند و ۳۲ عدد از آنها به خاطر خدمات خود حتی مفتحر به دریافتجایزه Dickin شدند که معتبرترین مدالی است که به حیوانات داده می‌شود.

در میان این کبوترهای موفق، می‌شود به «مری اهل اکستر» اشاره کرد که در حین انجام وظیفه مجروح شد و ۲۲ بخیه خورد. کبوتر دیگری به نام GI Joe، یک پرنده آمریکایی بود که توانسته بود جان هزار نفر را نجان بدهد، از طریق این کبوتر بود که اطلاع داده شد، دهکده‌ای که متفقین تصور می‌کردند تحت اشغال آلمان‌هاست، در واقع قبلا توسط نظامیان انگلیسی تسخیر شده است.


جی آی جو – تاریخ وفات سال ۱۹۶۱!

تصور می‌شود که کبوتر ۴۰TW194  هم موفق به دریافت جایزه Dickin شود. متخصصان اینگونه تصور می‌کنند که این پرنده تحت شرایط آب و هوایی بد، حس جهت‌یابی‌اش مختل شده باشد یا اینکه شاید پس از صدها مایل پرواز خسته شده باشد و خواسته باشد روی دودکش استراحتی کرده باشد، ولی دود برخاسته از اجاق، باعث مرگش شده باشد.

بسیار محتمل است که مقصد این کبوتر «پلچلی پارک» باشد که فقط ۸۰ میل دورتر از خانه مارتین است. پیام این کبوتر به احتمال بسیار زیاد بسیار حساس بوده است، چون پیش از این متخصصین ۳۰ پیام را در کبورتهای قاصد چنگ جهانی دوم پیدا کرده‌اند، اما هیچ کدام به این صورت رمزنگاری قوی‌ای نداشتند.

این پیام به احتمال زیاد، حاوی اطلاعاتی در مورد منطقه‌ای است که فرستنده پیام -گروهبان دبلیو اسکات- در آن زمان تشخیص داده بود که لازم است بمباران شود

نظرات 5 + ارسال نظر
دوچرخه سواران کلهر گیلان غرب شنبه 20 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 12:41 ق.ظ http://www.dorna91.blogfa.com

با سلام مطالب زیبا بود من تا حالا نخونده بودم



شادی را برایتان خواستارم

ممنونم

رضا شنبه 20 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 02:37 ب.ظ http://doroudcity.blogfa.com/

دوست عزیز ما هم موندیم کدوم راست میگن کدوم دروغ ولی بنظرم هیچکدوم صداقت ندارن !! مردم دورود و خرم آباد هم هیچ گناهی ندارن و بی تقصیرن .

سید حسین هاشمی شنبه 20 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 08:07 ب.ظ http://www.ostadha.ir

سلام
میدونم شاید ظاهر این پیام یه پیام تبلیغاتی باشه ولی حقیقت اینه که زمانی که هدف اطلاع رسانی برای آگاه کردن قشر خاصی باشه شاید بشه تلخی تبلیغات رو تحمل کرد.می خواستم پایگاهی رو به شما معرفی کنم که هدفش جمع کردن گروه های علمی و رفع نیازهای دانشجویان، اساتید،معلمان،دانش اموازان و ... است.
WWW.OSTADHA.IR
شبکه ای است خدماتی-اجتماعی با هدف کنار هم جمع شدن و ایجاد محیط علمی است.(شبکه به دو بخش اجتماعی و خدماتی تقسیم میشود)
از امکانات این سایت میشه به تخصیص پرفایل به هر کاربر با امکان ضمیمه کردن فایل،عکس،جزوه،فیلم و ... است.
داشتن 2 جستجوگر پیشرفته برای یافتن اساتید و همچنین یافتن کلاس خصوصی از قابلیت های کلیدی این سایت است. داشتن جستجوگر عادی برای یافتن جزوات،افراد،گروههای علمی و...از دیگر امکانات سایت است.
سایر امکانات به شرح زیر است:
دسترسی با موبایل-ابزارک -اطلاع رسان با استایل بازنشر-محو کلمات غیر مجاز-حریم خصوصی-افزونه‌ی SEO Friendly -افزونه‌ی SiteMap Generatorبستن حساب، بازگشایی پروفایل بسته شده و امکانات بسیار دیگری که در شبکه استادها موجود می باشند.
به ما بپیوندید!
www.ostadha.ir

آفرین پنهانی یکشنبه 21 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 09:30 ب.ظ http://www.lehor.blogfa.com

سلام بهترین پسر دنیا...هفته ی کتاب و کتابخوانی بر شما مبارک باد...
وقتی کامنت تو را دیدم خیلی خوشحال شدم. از این همه مهربانی و لطف شما سپاسگزارم. راست اش من نیز آرزو دارم مثل شما برای رشد لرستان تلاش کنم و هرچه در توان داشته باشم در راه فرهنگ و ادبیات آن به کار ببرم... مطالب جالبی در وب ات داری و کلی برایم مطلب کبوتران جذابیت داشت.
برایت بهترین ها را آرزو دارم امیدوارو دوستان خوبی برای هم باشیم.
راستی بهترین کتابی که به تازگی خواندی چه نام دارد؟
همیشه شاد و همیشه خندان...

فقط خوشحال شدم .خانم پنهانی .من اینجا با بابا همیشه مراسم لرستانی ها را شرکت میکنم.

امیررضا قاسمی جمعه 26 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 12:06 ق.ظ http://amirgh78.blogfa.com

با سلام خدمت شما.
فرا رسیدن ماه محرم،ماه خون و شهادت را به شما و همه ی مسلمانان تسلیت می گویم.

من هم به شما تسلیت میگویم. ببخشید دیر جواب دادم

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد