کلاس پنجم - دبستان بیستون - تهرانپارس

دست نوشته های سپهر معتمدی

کلاس پنجم - دبستان بیستون - تهرانپارس

دست نوشته های سپهر معتمدی

آیا حقیقت دارد که درخت قند دار وجود دارد؟

در کانادا از درخت افرا قند بدست می آورند.

درفصل بهار سوراخ کوچکی درتنه ی درخت ایجاد می کنند تا شیره درخت افرا خارج شود.

بعد این شیره را گرم می کنند و شربت شیرین افرا بدست می آید.اگر این شربت را باز هم حرارت بدهند قند سفت بدست می آید.

چگونه شکر بدست می آید؟

قند و شکر به طور خاص از دوگیاه بدست می آید:

چغندر قند که در آب وهوای  معتدل می روید و نیشکر که به  مناطق گرم و استوایی تعلق دارد.

برای درست کردن شکر از ریشه ی چغندر قند و ساقه ی نیشکر استفاده می شود.

از خرد کردن این دو گیاه شربت شیرینی بدست می آید .

این شربت را آنقدر می جوشانند تافقط بلورهای شکر باقی بماند

قند از کجا بدست می آید؟

تقریبا تمام گیاهان برای رشد خود قند تولید می کنند. قند طبیعی در میوه ها ،ساقه ها، ریشه ها و برگ های گیاهان یافت می شود.البته نمی توان گفت که ما قند را درست مثل نان درست می کنیم.

درکارخانه های قند سازی قند را از سایر مواد گیاهان جدا می کنند.

چگونه انواع پاستاها را درست می کنند؟

پاستا با نوع خاصی از گندم به نام "گندم سخت" درست می شود. دانه های گندم سخت هنگام آسیاب آرد نمی شوند بلکه به "سمول" تبدیل می شوند. سمول را با آب قاطی می کنند. خمیر بدست آمده را پهن می کنند و ان را برای درست کردن "تالیاتی" یا "لازانیا" برش می دهند. خمیر را روی صفحه ای دارای سوراخ های زیاد فشار می دهند تا" اسپاگتی " یا " ماکارونی" درست شود.

چه کسانی خط رمزی داشتند ؟

وایکینگ ها علامت های رمزی داشتند که آنها را روی خط های مستقیم می نوشتند. در هزار سال پیش عده ی کمی از مردم سواد خواندن داشتند.برای همین مردم تصور می کردند کسانی که خط رمزی را می فهمند قدرت جادویی دارند.

سوال ریاضی

هر پاره خط  چند نقطه وسط  دارد ؟      

           3                         2                      4                       1            


لطفا  جواب را  در  بخش  نظرات بنویسید.



سنگ ها و گیاهان

 ریشه ی گیاهان هم می توانند باعث شکسته شدن سنگ ها شوند. به این ترتیب که ریشه ی گیاهان در جست وجوی اب ، به شکاف سنگها رسوخ می کند و به انها فشار می آورد .هر چه گیاه بزرگ تر می شود، ریشه ی آن بیشتر به شکاف ها فشار می آورد وباعث خرد شدن سنگ می شود.

نوعی گیاه به نام گلسنگ از خود اسیدی ترشح می کند که بداخل سنگ ها رسوخ می کند وبه مرور زمان ، آنها را به خاک تبدیل می کند.

جزیره های آتشفشانی

 تعداد کوههای آتشفشان در کف اقیانوس ها بیشتر از روی خشکی ها است؛ زیرا پوسته ی زمین درزیر اقیانوس ها به ویژه در امتداد مرز دو ورقه (جریان های چرخشی دراخل جُبّه ،به قدری شدید است که پوسته ی زمین قطعه قطغه شده اند این قطعه های بزرگ ورقه نامیده می شوند ) نازک تر است . بیش تر آتشفشان ها به شکل دایره ای  در اطراف اقیانوس آرام قرار گرفته اند. به این دایره اصطلاحا حلقه ی آتش می گویند.

 دربعضی مناطق ،قسمت های از پوسته ی زیر اقیانوس به داخل جُبّه ی زمین فرو می رود و زنجیره ای از کوههای اتشفشان وکوههای زیر دریایی تشکیل می دهد.

صعود به اورست

 اولین کسانی که قلّه ی اورست را فتح کردند سر ادموند هیلاری از نیوزیلند و تنسیک نورگی از نپال بودند. آنان در تاریخ 29 می سال 1953 موفق شدند قله ی اورست رافتح کنند.

کبوتران هم می توانند بشمارند

پژوهشگران اعلام کردند برخلاف تصور کلی در خصوص مغز ناتوان پرندگان، کبوتران توانایی یادگیری قواعد عددی را دارند.
 
به نقل از پایگاه اینترنتی بلومبرگ، پیشتر در تحقیقاتی در سال هزار و نهصد و نود و هشت ثابت شده بود میمونها توانایی شمارش اشیاء و مرتب کردن گروهها را بر اساس تعداد دارند - قابلیتی که تا پیش از آن تنها به انسانها نسبت داده می شد.

در این حال دامیان اسکارف از دانشگاه اوتاگو در نیوزلند و همکارانش اخیرا موفق شدند قابلیت مشابهی را به کبوتران آموزش دهند.

اسکارف در این خصوص تصریح کرد: «یافته های ما نشان می دهد توانایی میمونها و کبوترها در یادگیری اعداد و همچنین قابلیت آنها در طبقه بندی عددی یکسان است. همچنین این تحقیقات نشان می دهد پرندگان قابلیتهایی همچون استفاده از حافظه را دارند که زمانی منحصرا به انسانها نسبت داده می شد.»

 نتیجه این تحقیقات در مجله (یافته های علمی) منتشر شد

یتی

می گویند موجود آدم نما و پشمالویی به نام یتی یا آدم برفی در ارتفاعات کوه های هیمالیا ظاهر می شود. یتی ممکن است شبیه یک میمون پشمالوی خیلی بزرگ ظاهر شود.البته تا الان وجود چنین موجود عجیبی ثابت نشده است.